18. 10. 2023

V měsíci říjnu měli naši žáci z tříd 1.P a 2.P jedinečnou příležitost prozkoumat krásy a zajímavosti hlavního města. Během dvoudenní exkurze do Prahy, konané 12. a 13. října, se nám otevřela řada fascinujících příležitostí a zážitků.

Program exkurze byl rozmanitý a zajímavý. Začali jsme návštěvou České národní banky, kde jsme měli možnost prozkoumat během obou dnů expozice "Lidé a peníze" a "Za měnou". Tato zastávka nám umožnila lépe pochopit fungování ekonomiky a historii i současnost české měny. Dokonce jsme si zblízka prohlédli i obrovský trezor! Obzvlášť expozice zaměřená na měny žáky ohromila. Takto ji hodnotí např. Marian Andrýsek ze 2.P: „Tohle byla úplně luxusní prohlídka! Pan průvodce byl naprosto bez chyby, probíral inflaci, měl na nás časté dotazy, které se týkaly učiva, co bereme ve škole. Byla tam spousta aktivit, které jsme si mohli vyzkoušet např. udržet míru inflace, pravost bankovek anebo vidět výroční 1000 Kč bankovku. Úplně nejvíce se mi líbilo, že se tam probíraly věci z oblasti práva, což mě hodně baví a zajímá. Celkově jsem byl strašně nadšený a dalo mi to nové zajímavosti a informace jak do práva, tak i do účetnictví a v neposlední řadě do ekonomie. Jediný mínus je, že jsme museli v tento den ČNB tak rychle opustit, ale i tak jsem si to moc užil.“ Za zmínku určitě stojí, že někteří z žáků zvolili pro návštěvu této instituce naše firemní trika a kšiltovky, ale i náš krásný lidový kroj, což prý bylo poprvé, kdy do ČNB někdo v kroji zavítal. Super reprezentace školy i našeho regionu!

Pokračovali jsme v obchodním centru OC Chodov, kde jsme si užili návštěvu výstavy "Galaxie barev". Při prohlídce jsme narazili i na známého českého moderátora a influencera Leoše Mareše, který se s námi ochotně vyfotil!

Exkurze však nebyla jen o vědění a umění. Společnou večeři jsme si vychutnali v italské restauraci La Corte, kde jsme měli příležitost probrat nejenom své zážitky z uplynulého dne. Bylo super, že jsme si mohli popovídat o různých tématech i v neformálním prostředí mimo školní lavice.

Vzdělávací část exkurze pokračovala druhý den. Ráno jsme měli tu čest zúčastnit se přednášky Ing. Pavla Potužáka, Ph.D., na VŠE Praha na téma "Inflace". Tato přednáška nám pomohla lépe pochopit současné výzvy, které souvisejí s inflací.

Největší zážitek nás však čekal v Laboratoři experimentální ekonomie, kterou vedla proděkanka doc. Ing. Helena Chytilová, Ph.D., M.A. Tady jsme si vyzkoušeli ekonomické hry a ukázali si praktické uplatnění našich ekonomických znalostí. Nechyběla ani komentovaná prohlídka VŠE.

Nemůžeme zapomenout ani na naše bývalé žáky, Dana Németha a Vaška Výstupa, kteří nyní na VŠE studují. Připojili se k nám během večeře i dalších aktivit, a podělili se s námi o své zkušenosti ze života na vysoké škole. Jejich rady a příběhy byly pro nás inspirací.

Celá akce, včetně sestavení harmonogramu, byla pečlivě připravena třídou 2.P, a my bychom chtěli poděkovat všem, kteří se na organizaci podíleli. Tato exkurze nejen rozšířila žákům obzory, ale také je sblížila a vytvořila pevné přátelství mezi třídami.

Zpětná vazba žáků na školní exkurzi byla velmi pozitivní, proto v budoucnu budeme akci pro další třídy určitě opakovat. Na závěr přinášíme hezké shrnutí od účastníka akce Tomáše Glosze z 1.P: „Náš výlet do Prahy, byl přesně něco, co naše třída potřebovala, abychom se ještě lépe stmelili, zábavná byla dokonce i cesta vlakem. Když jsme vystoupili na Hlavním nádraží v Praze, tak ještě nikdo nevěděl, do čeho jdeme, a jak to dopadne, protože zorganizovat 40 lidí není žádná legrace. Naštěstí jsme se všichni okamžitě začali držet plánu a přesun i tak velké skupiny v tak velkém městě proběhl hladce a bez potíží, za to dávám organizátorům plus. Při příchodu na hotel jsem nevěřil, že nám někdo něco takového vůbec koupil, pokoje byly prostorné a moc hezky zařízené, i to byl sám o sobě zážitek. Některým spolužákům přišlo, že byly příliš krátké rozchody (na Václavském náměstí a na Chodově), pro mě byly dlouhé tak akorát, abych si zařídil, co jsem potřeboval, nepřijeli jsme na nákupy, ale za poznáním. Prohlídka v České národní bance byla zajímavá, dozvěděli jsme se toho spoustu o dějinách měny v naší zemičce. Interaktivní prohlídka druhý den se mi zdála mnohem zábavnější. Výlet se mi líbil, i když byl vyčerpávající, a museli jsme nasáknout spoustu informací. I přes to, jak moc byl náročný, jsem si ho užil na 100 % a někdy bych si ho zopakoval znovu v našem báječném kolektivu.“